Google+ Followers

Google+ Followers

Google+ Followers

KAWASAN PARLIMEN SABAH

Keretapi Negeri Sabah


Latar belakang

Sejarah penubuhan perkhidmatan keretapi di Negeri Sabah bermula sejak zaman British North Borneo Chartered Company (BNBCC) lagi. Perkhidmatan keretapi telah dicadangkan oleh Pengerusi dan Pengarah Urusan BNBCC ketika itu, iaitu William Clarke Cowie.

Hasilnya pada tahun 1896, pembinaan landasan keretapi dari Beaufort ke Weston bermula yang diketuai oleh Arthur J. West, seorang Jurutera Awam Inggeris. Selain menghubungkan bahagian timur dan barat di sebelah Utara Borneo, pembinaannya adalah bagi membantu membangunkan industri getah dan tembakau yang ditanam di daerah pendalaman seperti Melalap, Tenom dan Beaufort. Perkhidmatan keretapi yang digunakan untuk mengangkut hasil-hasil tanaman ini ke pelabuhan di Kota Kinabalu (Jesselton) untuk dieksport ke luar negara.

JKNS (North Borneo Railway pada waktu itu) ditubuhkan dengan rasminya pada 01 Ogos 1914 melalui Chapter 116 of The Ordinance of North Borneo. Pada masa kini, JKNS diketuai oleh Pengurus Besar dan dibahagikan kepada enam bahagian iaitu Pentadbiran, Akaun, Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Jentera, Lalu lintas dan Stor. Setiap bahagian diketuai oleh seorang Ketua Bahagian dari Gred 41 – 48. Sehingga tahun 2012, JKNS mempunyai 427 kakitangan.

Sejarah

1896 – Pembinaan landasan keretapi Sabah yang pertama bermula di Bukau yang diketuai oleh Jurutera Inggeris, Arthur J. West.  Landasan sepanjang 32 km dibina dari Beaufort ke Weston dan siap sepenuhnya pada tahun 1900.

Stesen Keretapi pertama di Bukau -1896

Enjin berkuasa wap zaman British North Borneo – 1900

Enjin berkuasa wap zaman British North Borneo dari daerah pedalaman menuju ke Jesselton (Kota Kinabalu) dengan membawa hasil-hasil tanaman sekitar tahun 1900an

1900 – Landasan sepanjang 37 km dari Beaufort ke Weston

B
Stesen Beaufort Ke Weston

Stesen Beaufort


1902 – Landasan sepanjang 83 km dari Beaufort ke Jesselton (Kota Kinabalu)

Stesen Beaufort 




Pejabat Keretapi di Jesselton – 1902

1905 – Landasan sepanjang 48 km dari Beaufort ke Tenom


Stesen Tenom

1906 – Landasan sepanjang 16 km dari Tenom ke Melalap


Stesen Melalap


Pemandangan landasan keretapi di Jesselton 1900an





Kota Kinabalu: Nine people were injured - including two with broken legs - when a routine train ride home nearly turned tragic for some 100 passengers at the Shell station opposite the Kota Kinabalu International Airport (KKIA), Monday.
Eight of the injured were women, including one who was pregnant.
The train with four coaches had departed from Federal House near Sabah College and was bound for Papar and Beaufort. It was carrying civil servants, among others, and collided with an oil tanker at Km 18 near Petagas at 5.30pm.
The impact set off an explosion and a huge fireball that could be seen for miles and caused a massive traffic jam for several hours.
The injured were identified as Asmeh Bte Papang, 43, Lily Shafura, 29, Ruhimah bte Rahmat, 42, Rauziah bte Ramli, 37, Masitah bte Nilu (pregnant), Sardy bte Latif, Norfidah bte Jailani, 33, Isma bte Ismail, 18 and Joseph Philip Kulip, 50.
State Police Commissioner Datuk Hamza Taib told reporters at the scene, that the driver of the tanker, Dauleh bin Dausun, 41, and train driver Ali Ramli, 54, escaped injury.
The victims were sent to Queen Elizabeth Hospital for treatment.
"The collision occurred when the oil tanker turned into a junction heading into the Shell station and exploded. Fortunately, nobody died.
We are still investigating," Hamza said.
It was understood that the tanker was crossing the track to send fuel to the gas station, but was not quick enough to completely cross the track, causing the train to ram into it. This caused the tank laden with petrol to leak before exploding.
The impact caused the locomotive to jump off the tracks and catch fire, including the first coach. The collision also caused the oil tanker to spin until its trailer faced the KKIA.
A 23-year-old pump attendant at the Shell station, Rosidih, said he saw the train collide with the tanker that was driving into its station before the explosion occurred. A 21-year-old motorcyclist, Ag. Damit, a student of UiTM, said he heard the train blowing its horn before the collision.
Sabah Fire and Rescue Department Director Nordin Fauzi said five fire-engines were despatched from the Kota Kinabalu, Penampang and Lintas fire stations.
He said they were also assisted by a water tanker and two fire-engines from the Airport Fire and Rescue Unit.
The operations room of the department said the fire was brought under control at 6.42pm and the firefighters were still putting out the fire at press time.
Fire and Rescue Department from KKIA dispatched two fire engines and Fire and Rescue force from the Lok Kawi Camp have also joined the team to put out the fire.

Rumah Peranginan Persekutuan



BUKIT FRASER

RPP BUKIT FRASER, JALAN GIRDLE

49000 BUKIT FRASER, PAHANG

TEL – 09-362 2692

Sebuah Banglo RM200.00

Bilik Besar RM50.00


Bilik Kecil RM40.00





CAMEROON HIGHLANDS
RPP CAMERON HIGHLANDS, TANAH RATA

39000 CAMERON HIGHLANDS, PAHANG

TEL – 05-491 1844 / 05-491 4752


Banglo 3 Bilik RM100.00

Apartment 2 Bilik RM50.00

Bilik Biasa RM25.00


Asrama Lelaki (30 Katil) RM150.00

Asrama Perempuan (30 Katil) RM150.00



PORT DICKSON

RPP PORT DICKSON, KM 18, JALAN PANTAI, 71050 PORT DICKSON, NEGERI SEMBILAN

TEL MITC – 06-6621558

Apartment 2 Bilik RM40.00

Apartment VIP RM172.50


Apartment 3 Bilik RM115.00

Apartment 1 Bilik RM88.55

Apartment Studio RM63.25


PULAU LANGKAWI

RPP PULAU LANGKAWI (FEDERAL VILLA) LOT 612,

MUKIM

KEDAWANG,

PANT

AI TENGAH, 07000 PULAU

LANGKAWI, KEDAH DARUL AMAN

TEL – 04-9551707

Suite 2 Bilik RM132.00

Bilik Deluxe RM77.00

Bilik Standard RM55.00

REMPAH RATUS

KULIT KAYU MANIS


Dalam bahasa Inggeris Cinnamon. Seringkali juga disebut Kulit Kayu Sarsi disebabkan baunya seperti air Sarsi. Rasanya tidak lengkap masakan di rumah kalau tidak dibubuh Kulit Kayu Manis. Orang Barat biasanya menggunakan serbuk Kulit Kayu Manis untuk ditabur ke pada biskut dan laini-lain. Serbuk Kayu Manis juga enak jika ditabur di dalam Capuchino dan Mocha.

Kulit kayu manis dari segi saintifiknya dikenali dengan nama Cinnamomum Zeylanicum dan berasal dari keluarga Lauracea. Ia berfungsi memanas dan mengering, dari itu sesuai diamalkan bagi megubati selesema serta melancarkan pengaliran darah. Ia dikunyah bagi mengeringkan hingus. Amalan membancuh susu yang dicampur dengan sedikit serbuk kulit kayu manis juga berkesan untuk meredakan sakit itu. Kesannya lebih lembut daripada halia tetapi tindakannya lebih keras. Kedua-dua herba itu seringkali direbus bersama-sama bagi menghasilkan minuman yang melegakan bagi mengatasi masalah lenguh-lenguh badan, terutamanya dibahagian kaki, tangan, lutut dan pinggang berpunca daripada kesejukkan. Air rebusan kulit kayu manis dan halia juga sesuai diamalkan oleh kaum wanita yang sering mengalami senggugut atau kesakitan dibahagian ari-ari dan kaki. Disamping itu ia juga boleh digunakan untuk berkumur untuk mengubati sakit gusi dan juga menghilangkan masalah pernafasan berbau

BUNGA CENGKIH


korang tentu kenal benda ni kan.bunga cengkih takleh bubuh banyak banyak dalam masakan..nanti rasanya akan bertukar terus.hanya bubuh beberapa ketul untuk menimbulkan aroma.

orang kat Indon lak mengaplikasi benda ni dalam rokok kretek diorang.sebab tu bau asap rokokpun lain macam.

Bunga Cengkih

bunga cengkih pulak.... sgt bagus kalau kiter sakit gigi atau bengkak gusi.... kalau gigi sakit atau gusi bengkak... ambik bunga cengkih tu... dan gigit kat tempat sakit tu.. Insya-Allah reda kesakitan tu.....

Mace


ialah kulit luar yang menyelubungi biji nutmeg tu. Yang berjari jari halus tu.


Bunga Lawang

Bunga lawang..kenal tak mende ni... bahasa omputehnya star anis.benda ni disyorkan untuk masak kari.gulai dan rendang.tambah Kick dan keharuman.



ini ada sedikit petua

Sakit Gigi - Giling halus beberapa kuntum bunga cengkih, bunga lawang, asam gelugur, halia dan lada. Sumbatkan pepesan tersebut ke dalam gigi yang lubang. Keredaan sakit gigi akan beransur pulih.


Daun Serai (Lemon Grass)


ia mewangikan malah mengharumkan masakan.selain dalam masakan,minyaknya digunakan secara meluas dalam wangian sabun, pembersih detergen dan barang-barang lain. Minyak Serai digunakan untuk mengubati kembung (flatulence), pergerakan usus yang tidak tetap dan rangsangan gastric, serta baik untuk merawat reumatisme dan salah urat.
serai adalah spesies yang hampir dengan serai wangi yang kita tau banyak manfaat dalam bidang perubatan herba.

Jintan Manis (Anis @ Anisum)

Jintan manis banyak khasiatnya ianya melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Ianya juga boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu disekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.

aku biasanya hancurkan dulu jadi serbuk.barulah diguna di dalam masakan.rasanya ia benda wajib dalam kebanyakan masakan melayu yang melibatkan ayam etc.

Jintan Hitam (Black Seed @ Black Cumin (Arabnya Habbatus Sauda)

memang sangat besar khasiatnya.biasanya jintan hitam digunakan bersama jintan putih di dalam masakan.


Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda "Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda. Sesungguhnya padanya terdapat ubat bagi segala penyakit, kecuali mati"

Habbatus sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan. Bagaimanapun kebanyakkannya ditulis di dalam Bahasa Arab, oleh itu pendedahan terhadap dunia antarabangsa tidak banyak dibuat.

Habbatus sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolesterol, merawat batu karang dan sebagainya.
Di bawah ini ada 7 ciri-ciri utama habbatus sauda.

1. Nilai pemakanan

Habbatus sauda kaya dengan :

monosaccharide glukosa, xylosa dsb.

polysaccharide

fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan

amino acid yang membentuk protein

karotene iaitu sumber vitamin A

kalsium, zat besi, dsb.

2. Sistem imunisasi

Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine

Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor

Kajian in vitro mendapati habbatus sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria

Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)

Habbatus sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu

Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.

Jintan Putih (Cumin)


jintan putih ni macam jintan hitam gak digunakan dalam hampir semua jenis masakan melayu yang berkuah.dari segi perubatan,khasiatnya ialah untuk memanaskan badan. Jintan putih yang direndam di dalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas

BIJI SAWI

selalu digunakan dlm masakan kari, acar dan asam pedas....

dlm bahasa Inggeris dikenali sbgai Black Mustard or Indian Mustard


HALBA

seperti rempah ratus lain, halba juge berpengaruh mengubah rasa masakan utama seperti kari dan sayur.
Ia juge digunakan utk membuat kuih.

nama dlm bahasa lain:
cina- Hu Lu Ba
Inggeris-Fenugreek
Tamil-Vendayam

Rempah Ratus & Herba Dalam Masakan

Kita kenali dulu herba Melayu @ nusantara..sebagai rujukan…nanti saya postingkan herba inggeris pula yerkk

Keunikan rasa dan baunya membuatkan ia sering digunakan dalam masakan pelbagai bangsa. Ia juga mempunyai pelbagai khasiat dalam perubatan dan kecantikan, serta digunakan sebagai bahan awet semulajadi dan juga bahan kraftangan.

Itulah keistimewaan rempah ratus dan herba. Malah negara kita (Melaka khususnya) pernah menjadi pusat perdagangan rempah di rantau ini suatu ketika dahulu.

Mana satu herba, mana satu rempah?

Herba biasanya datang daripada daun, manakala rempah-ratus datang daripada bijian, buah, kulit kayu atau akar. Kadang-kadang herba dan rempah juga boleh datang daripada pokok yang sama. Contohnya ketumbar. Daun ketumbar segar adalah herba yang digunakan dalam masakan tomyam, manakala serbuk ketumbar daripada bijinya pula antara bahan utama dalam rempah kari.

Segar atau kering?

Selagi ia disimpan dengan betul, kedua-dua herba dan rempah segar atau kering mengandungi pelbagai khasiat termasuk phytochemical.

Menjaga Kualiti

Adalah penting menyimpan herba dan rempah ratus dengan cara yang betul untuk mengekalkan khasiat dan rasanya. Herba kering boleh dibalut dalam tuala kertas dan masukkan ke dalam bekas atau beg plastik sebelum dimasukkan ke dalam peti ais. Anda juga boleh menyimpan rempah yang tertutup dalam bekas kedap udara di luar peti sejuk, tetapi pastikan tempat tersebut gelap dan redup. Ia boleh tahan sehingga enam bulan. Jangan meletakkannya di tepi dapur kerana kepanasan akan mempengaruhi kualiti dan rasanya.

Jika anda ingin membeli serbuk rempah, jangan beli dalam kuantiti yang banyak kerana kesegarannya akan cepat berkurangan. Contohnya, serbuk lada hitam, beli dalam kuantiti yang sedikit dan lebihkan membeli lada hitam yang belum dikisar jika ingin menyimpannya dalam masa yang lama.

Apa yang membuatkan ia sangat bernilai?

Kajian telah mendapati herba dan rempah ratus mengandungi banyak anti-oksidan, yang membantu badan manusia melawan radikal bebas yang boleh menyebabkan penyakit. Ia juga mengandungi phytochemical seperti curcumin (dalam kunyit), capsaicin (cili), allicin (bawang putih) dan gingerol (halia), dan juga pelbagai vitamin, termasuk vitamin C.

Rempah kari pula dikatakan mampu membuatkan minda anda awet muda. Ia juga bagus untuk mencegah kanser dan ini juga mungkin salah satu penyumbang kepada kurangnya penyakit kanser berlaku di kalangan masyarakat India di India.

Ia juga membantu menambahkan fungsi makanan lain jika ditambah ke dalam masakan dalam fenomena yang dipanggil ‘sinergi makanan’. Kerana inilah, lebih berfaedah untuk menikmati khasiat sebenar dalam masakan daripada mengambil supplemen atau makanan tambahan.

Selain daripada dalam makanan, rempah dan herba juga turut digunakan dalam rawatan kecantikan dan kesihatan. Antara yang biasa digunakan ialah serai, pandan, manjakani dan habbatussauda yang digunakan dalam rawatan seperti mandi rempah contohnya. Ia bukan sahaja mewangikan badan, malah dikatakan mampu menghilangkan toksik dalam badan.

Sifat anti-mikrobnya sesuai dijadikan pengawet semulajadi dan digunakan secara meluas dikala ketiadaan peti sejuk pada zaman dulu. Rempah ratus dan herba seperti kunyit, halia, kayu manis, juga digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional pelbagai bangsa. Pengubatan yang melibatkan makhluk halus turut menggunakan herba dan rempah seperti lada hitam dan bawang putih yang dibaca dengan bacaan-bacaan tertentu.

Dalam Masakan

Antara fungsi rempah-ratus dan herba dalam masakan ialah menambah perisa dan kelazatan tanpa menambah lebih kalori, lemak, gula, sodium atau garam pada masakan. Aromanya bukan sahaja membuatkan kita tak sabar menikmati keenakannya, malah ia juga membuang bau tidak enak pada masakan seperti bau hamis daging, dan juga hanyir ikan. Rempah ratus dan herba dalam hidangan juga membuatkan masakan nampak lebih menyelerakan dengan warna dan bentuknya yang pelbagai.

Untuk mengekalkan rasa dan warna herba, masukkannya di akhir masakan. Tetapi jika anda hendak rasa tersebut ‘masuk’ ke dalam masakan, tambahkannya di awal masakan. Anda juga boleh mengoyak-ngoyakkan daun herba tersebut atau mengetuknya untuk rasa yang lebih kuat.
Kebanyakan rempah seperti rempah kari atau sup, sedap ditumis sehingga garing sebelum ditambahkan air atau santan supaya rempahnya tidak terasa ‘mentah’.

10 Cara Menikmati Herba dan Rempah dalam Masakan

  1. Anda boleh menjadikan rempah kari salah satu bahan perapan ayam atau ikan sebelum digoreng atau dibakar menggantikan kunyit.
  2. Pencuci mulut seperti puding karamel, atau puding roti boleh diperisakan dengan serbuk kulit kayu manis atau serbuk buah pala.
  3. Tambahkan herba segar seperti daun kesum, hirisan serai dan cili ke dalam kerabu atau salad anda.
  4. Tambahkan herba seperti daun pudina ke dalam teh anda yang masih hangat atau jus buah kesukaan anda.
  5. Rebus hirisan atau potongan serai atau halia bersama air. Sejukkan dan tambahkan sedikit pemanis seperti madu atau gula. Ia menyegarkan.
  6. Sapukan mentega yang dicampurkan bawang putih yang ditumbuk dan herba parsli yang dicincang kepada roti dan bakar untuk roti bawang putih yang lazat.
  7. Tumis rempah empat sekawan bersama cili yang digunakan untuk masakan asam pedas berempah.
  8. Mayang halus daun limau purut dan hiaskannya di atas ikan masak pedas kegemaran anda.
  9. Tambahkan herba oregano ke dalam kuah pasta anda.
  10. Masukkan buah pala atau cengkih bersama stew epal dan makan bersama lempeng susu atau jadikan ia inti pastri yang dibakar.

1-Kulit Kayu Manis

2-Halba

3-Cengkih

4-Biji Lada Hitam

5-Biji Lada Puteh/Sulah

6-Bunga Lawang

7-Buah Keras

8-Jintan Puteh

9-JIntan Manis

10-Biji Ketumbar

11-Jintan Hitam/Habbatul Sauda’

12-Buah Pelaga


BIJI SAWI HITAM (Brassica nigra) mempunyai khasiat perubatan

Digunakan untuk meransang muntah dan peluh ; sebagai diuretik, stimulan, mengeluarkan kahak dan meradangkan kulit. Ianya dihancurkan, ditelan bagi merawat masalah perut, selsema; ditampal pada radang sendi, bisul bernanah, lumbago, penyakit kulit dan reumatisme.

Infusi diminum untuk memanaskan perut dan membuka selera, merawat bronkitis, sakit kepala, reumatisme, sakit kerongkong dan selsema. Dekoksi diminum untuk merawat busung, masalah hati dan limpa, pleurisi dan sakit kepala.


BUAH PELAGA (Elettaria Cardamomum) Permaisuri rempah ratus


BUAH PELAGA

Juga dikenali sebagai ‘Permaisuri Rempah Ratus’ kerana antara rempah paling eksotik di dunia dan mahal harganya. Selain digunakan sebagai bahan dalam masakan, buah pelaga juga digunakan untuk perubatan, wangian dan kosmetik.

KHASIAT BUAH PELAGA

* Biji buah pelaga mempunyai rasa yang pedas tetapi berbau wangi dan terasa dingin pada lidah apabila dikunyah. Rempah yang berbau sangat harum ini dikatakan mempunyai khasiat yang tinggi untuk digunakan sebagai ubat, selain untuk menambahkan keenakan masakan atau minuman.

* Biji pelaga misalnya dikatakan amat sesuai untuk mereka yang mengalami masalah mulut berbau. kerana ia dikatakan dapat mengharumkan mulut selain itu juga dapat mengatasi masalah kesukaran bernafas serta mengubati batuk dan gatal-gatal kerongkong. Caranya hanya dengan mengunyah biji pelaga perlahan-lahan.

* Kegunaan lain ialah untuk menghilangkan masalah kesihatan kanak-kanak seperti batuk, kembung perut, mual, radang tekak dan perut memulas.. * Biji pelaga juga boleh digunakan untuk menghalang perimbunan gas yang tidak baik dalam badan terutama sekali dalam usus.

* UNTUK MENGATASI LENGUH-LENGUH BADAN * Buah pelaga yang telah ditumbuk halus, kemudian dicampurkan dengan air sangat elok untuk mengubati sakit lenguh-lenguh disamping untuk mengatasi masalah obeseti.

* Buah pelaga mengandungi terpineol, kalsium, oksalat, silissium, sormeol, sabinen, zat putih telor. Selain itu ia mengandungi minyak pati yang membantu memudahkan pembuangan angin dalam perut, menghangatkan dan membersihkan darah. * Janganlah anda ragu-ragu untuk menggunakan biji pelaga dalam masakan anda, kerana ianya disamping sebagai rempah masakan sebenarnya ia juga adalah ubat yang baik untuk kesihatan. * Inilah harta alam pemberian Allah kepada manusia, nikmat yang tiada tolok bandingnya, namun jika sekiranya manusia itu sendiri tidak pandai menghargai pemberial Allah daripada hasil alam ini, maka segala khasiat yang terpendam didalamnya akan menjadi sia-sia sahaja atau pun tidak memberi kesan.


BIJI SAWI PUTIH sebagai makanan dan ubat

PEMAKANAN DAN KHASIAT UBATAN

Sebagai ubat untuk mengeluarkan angin dari perut dan usus, kahak, meransang peluh; digunakan sebagai diuretik, emetik, peradang dan stimulan. Infusi diminum untuk merawat bronkitis, batuk, reumatisme, sakit kerongkong dan bengkak anak tekak. Minyak dari bijinya digunakan sebagai ubat luaran dan dalaman untuk merawat tumor. Juga digunakan sebagai ubat luaran untuk merawat neuralgia.


Halba : Rempah menurut sabda Nabi Muhammad saw

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda “jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas”.

Antara khasiat hulbah (halba) membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut (memulas).


PALA (Myristica Fragrans)

PALA
Pala adalah sejenis buah tempatan yang bernilai tinggi dalam dunia perubatan terutamanya dalam perubatan tradisional.Berasal dari keluarga myristicaceae, buah pala yang dikenali dengan nama saintifiknya myristica fragrans, juga merupakan penawar untuk menghilangkan rasa loya, pening-pening atau tanda-tanda lain yang berkaitan dengan pitam.
Pala juga dikatakan boleh merangsangkan nafsu syahwat, disamping pucuk daunnya yang berkhasiat dimakan sebagai ulam untuk menurunkan tekanan darah tinggi.Bijinya pula digunakan sebagai salah satu ramuan bagi membuat minyak panas untuk mengubati pelbagai penyakit.


BUNGA LAWANG

Bunga Lawang merupakan sejenis rempah yang banyak digunakan dalam masakan Melayu. Nama cina bagi bunga lawang ialah bat gok dan ba jiao membawa maksud segilapan atau oktogon bersesuaian dengan bentuk bunga lawang yang mempunyai lapan kelopak. Bunga lawang mempunyai bau wangi dan kuat. Ia mula diperkenalkan di Eropah pada awal kurun dan 17 dan mula menjadi popular semenjak itu.


Minyak yang terhasil dari proses ekstrak wap dijadikan bahan perasa dalam minuman.Bunga lawang sebenarnya bukannya bunga sebaliknya adalah buah yang dihasilkan oleh sejenis pokok kecil.Tinggi pokoknya boleh mencapai hingga 8 meter. Ia mempunyai bunga yang cantik berwarna kuning. Ia membiak melalui biji benih. Buahnya dipetik sebelum ranum dan dikeringkan menggunakan cahaya matahari.


Bunga lawang dijadikan rempah untuk menyedapkan makanan sama seperti kulit kayu manis dan bunga cengkih. Untuk kegunaan perubatan pula di Asia ia digunakan untuk mengubati colic (angin) dan rheumatik (sakit sendi). Ia juga biasa dijadikan perasa untuk pelbagai jenis teh.Teh dari bunga lawang juga boleh dijadikan ubat batuk. Minyaknya juga boleh mengurangkan gejala muntah dan loya bagi ibu mengandung.


BUNGA CENGKIH (Syzygium aromaticum) – Clove

Cengkih (bahasa Inggeris: Clove, nama saintifik: Syzygium aromaticum; Eugenia aromatica) merupakan sejenis tumbuhan yang bunganya digunakan sebagai rempah sejak zaman dahulu lagi. Ia terdapat dengan banyaknya di Zanzibar, Madagascar dan Indonesia. Rempah cengkih merupakan kuntum bunga pokok cengkih yang dikeringkan. Pokok yang berasal dari Maluku, Indonesia ini turut ditanam di Madagascar, Zanzibar, India dan Sri Lanka.
Pokok cengkih merupakan sejenis tumbuhan malar hijau yang wangi dan tumbuh setinggi 8 – 12m. Daun-daunnya berkeadaan lelembing dan bergagang pendek. Bunga-bunganya terhasil pada setiap hujung ranting. Kudup-kudup bunga dipetik sebelum ia sempat mengembang menjadi bunga.
Pokok cengkih ditanam sepanjang tahun dan boleh tumbuh dengan ketinggian 10-20 m, mempunyai daun berbentuk lonjong yang berbunga pada pucuk-pucuknya. Kuntum bunga pada awalnya berwarna hijau, dan bertukar merah apabila sudah mekar. Pada waktu ini, cengkih sedia dikutip jika sudah mencapai panjang 1.5-2 cm.


PENGENALAN REMPAH RATUS

PENGENALAN REMPAH RATUS

Rempah ratus telah di definisikan sebagai mana-mana daripada beberapa jenis bahan sayuran yang digunakan untuk merencah masakan atau pun makanan. Definisi ini telah diambil dari kamus Webster’s New Twentieth Century.

Lazimnya rempah ratus ini dikeringkan terlebih dahulu sebelum digunakan supaya boleh disimpan lama dan tidak berkulat atau rosak. Ia mempunyai aroma dan rasa serta perisa yang tersendiri dalam pembuatan makanan agar rasa sedap apabila dimakan.

Pihak berkuasa di bidang pertanian dan makanan telah mengkategorikan bawang merah, bawang putih, saderi, salam dan bay sebagai sayuran manakala gajus pula dalam kategori buah dan kekacang (nut). Ini adalah amalan yang telah dipraktikkan dalam bidang ekonomi pertanian untuk memberi kategori bagi setiap jenis tumbuhan atau setiap jenis hasilnya.

Di sini saya akan memilih skop definisi yang lebih luas bagi istilah Rempah Ratus dan perisa serta berpendirian bahawa satu tumbuhan boleh dimasukkan kepada lebih daripada satu kategori. Contohnya ; saderi adalah merupakan sayur, perisa dan penghias makanan dan biji gajus pula dimasukkan dalam kumpulan kekacang serta buah gajus pula di kategorikan sebagai buah-buahan ; manakala pucuk daun gajus yang dimakan sebagai ulaman dikategorikan sebagai sayuran, perisa atau penghias makanan. Lemon dan limau nipis juga akan dimasukkan di sini sebab kedua-duanya penting sebagai perisa makanan atau minuman dan juga digunakan dalam pelbagai jenis masakan.

Jerangau juga akan dimasukkan di sini kerana ia dikelaskan sebagai rempah ratus kurang penting dalam penerbitan ramuan tertentu. Ramai di antara kita tidak menganggap pandan wangi atau vanila sebagai rempah ratus tetapi kedua-dua jenis tumbuhan sering dimasukkan dalam beberapa buku tentang rempah ratus kerana bahan-bahan ini digunakan sebagai perisa pelbagai jenis masakan. Ada beberapa jenis rempah ratus yang digunakan dalam masakan Barat dan tidak digunakan dalam masakan Asia tetapi bahan-bahan ini turut dijual di pasaraya tertentu di Malaysia dalam bentuk segar mahu pun yang kering . Pelbagai jenis rempah ratus orang Barat ditanam di tanah tinggi Malaysia. Ramai juga orang Malaysia gemarkan makanan Barat dan ingin tahu tentang khasiat bahan yang digunakan.

DIET YANG SEIMBANG UNTUK KESIHATAN

Sayuran adalah penting bagi kesihatan dan begitu juga buah-buahan yang mengandungi kabohidrat kompleks dan protin. Rempah ratus jarang diambilkira dalam formulasi diet yang seimbang atau dalam piramid makanan kerana rempah ratus digunakan dalam kuantiti yang kecil dan mungkin dianggap sebagai tidak memberi kesan nutrisi yang ketara. Makanan dari alam tumbuhan sentiasa penting kepada manusia melainkan beberapa pengecualian di mana daging haiwan merupakan makanan utama. Kebanyakan hasil penyelidikan menunjukkan bahawa diet yang seimbang sangat penting kepada kesihatan manusia.


Pengambilan makanan daripada satu kumpulan makanan sahaja telah terbukti dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa makan terlalu banyak lemak dikaitkan dengan kanser payudara, kolon, prostat dan rektum. Diet yang kekurangan serat pula dikaitkan dengan kanser usus besar. Kelaziman mengambil antioksida telah terbukti mengurangkan kemungkinan kanser kerongkong dan kanser perut.

SEJARAH REMPAH RATUS

Sejarah menunjukkan bahawa manusia telah menggunakan makanan bukan sahaja sebagai sumber tenaga dan bahan tumbesaran tetapi juga untuk menjaga kesihatan dan merawat penyakit. Beberapa ahli falsafah menyebut ; “ Biar makanan menjadi ubat kamu …”.

Saderi bermula sebagai tumbuhan ubatan semata-mata, sebelum digunakan sebagai perisa dan penghias makanan, akhirnya barulah digunakan sebagai sayur. Namun, saderi bukanlah 100% mewakili kata-kata ahli falsafah tadi.

REMPAH RATUS BERSIFAT UBATAN

Bahan-bahan yang terkandung di dalam rempah ratus memberi kesan penyembuhan tertentu dan juga untuk menjaga kesihatan. Sesuatu campuran daripada pelbagai jenis kandungan dalam satu jenis makanan atau beberapa jenis makanan akan memberi kesan yang berlainan daripada jumlah campuran kesan setiap satu bahan kandungan. Bahan yang tidak bernilai atau sedikit sahaja nilai scara sendirian mungkin bertindak bersama untuk memberi kesan menyembuh dan menyihatkan. Satu bahan yang berbahaya apabila digunakan sendirian mungkin berkhasiat kepada kesihatan apabila dicampur dengan bahan lain. Bahan-bahan yang
berkhasiat dalam suatu campuran boleh menjadi berbahaya apabila digunakan dalam dos yang tinggi atau dalam bentuk sebatian tulen. Anda haruslah berwaspada apabila rempah ratus atau bahagian tertentu mengandungi kimia yang bertoksik.

KANDUNGAN NUTRISI DALAM REMPAH RATUS

Rempah ratus mengandungi bahan-bahan yang diletakkan dalam kumpulan tertentu yang dinamakan karbohidrat, protin, lemak, serat, mineral, vitamin dan pelbagai sebatian kimia yang mempunyai kumpulan sendiri seperti alkaloid, minyak esen, saponin dan tanin. Sungguhpun kebanyakan rempah ratus tidak banyak menyumbang kepada tubuh manusia dari segi karbohidrat, protin, lemak dan serat, tetapi kandungan mineral, vitamin dan fitokimia lain lazimnya cukup untuk memberi kesan kepada manusia.

Nutrien dan kimia lain di dalam makanan penting bagi tubuh agar berfungsi dengan sempurna dan menentang infeksi ; sebagai bahan binaan bagi tumbesaran tubuh, untuk memperbaiki dan memperbaharui sel-sel, tisu dan juga bahagian-bahagian jasad. Makanan juga mengandungi bahan kasar yang memudahkan pembuangan air besar supaya fungsi ini dapat berjalan dengan sempurna dan lancar

Hutan Lipur Kawang (Papar)

Hutan Lipur Kawang telah diwartakan pada 16 Mach 1957 bertujuan mengekalkan kawasan hutan tua bagi menampaung kepelbagaian sepsis tumbuh-tumbuhan, kawsan tadahan air dan sumberhasil hutan untuk kegunaan pendududk tempatan.

Terletak di kg. Tanaki (Jln Lama Papar ke Kota Kinabalu) lebih kurang 30Km dari bandaraya Kota Kinabalu dan 23Km dari pekan Papar

Yuran masuk ke Hutan Lipur adalah sebanyak RM2.00 sahaja. Semua kemudahan awam adalah percuma kecuali untuk aktiviti bermalam, sewa dapur dan Chalet.

Antara kemudahan yang terdapat di tempat ialah Pondok, kemudahan BBQ, Chelet, Kolam mandi, Tapak Khemah dan beberapa kemudahan asas.

Selain itu, pengunjung boleh menjalankan pelbagai aktiviti lain seperti mandi-manda, sukaneka, meredah hutan, melawat air terjun, melihat Gua Kelawar dsb.

LARRY & VINCE FARMSTAY (INANAM)

Address:
Jalan Tuaran, Kg. Sinulihan,
88450 Inanam, Sabah, Malaysia


Direction to Larry & Vince's Farmstay:
- From KK Town, go towards Inanam Township using Tuaran Road (about 15mins drive).
- In Inanam, you will see a big round-a-bout, go 12 o'clock (straight).
- After crossing a bridge (about 100m from the round-a-bout), look for the "U" signboard. Take a U-Turn now.
- Look for "Kampung Sinulihan" signboard on your left. Follow the signboard and you shall reach Larry & Vince's Farmstay!


WEBSITE RASMI

Lembah Impian Country Homes (Penampang)

Lembah Impian, literaly the Valley of Dreams, was originally a family residence in the quiet country side with al the trimming of an idyllic resort. Getting here entails a journey along gently -winding country roads, going past paddy fields and enjoying charming countryside scenery al the way to our gates, greeted by the sight of lush greenery and kaleidoscopic flowers.

The magestic property is spread over 8 acres of perfectly landscaped tropical garden, the mood of its interior is distinctively luxurious with furnishing of teak, marble and silk along with the antique paintings complements the nostalgic appeal of the whole environment.

It promises luxurious home-style accommodation, exclusive and private. It truly is the Valey of Dreams.


WEBSITE RASMI

Membakut Eco Lake Training Centre


ROOM TARIFF (RM)
Suite Room
130.00
Deluxe Room
100.00
Economy Dormitory (8 pax to a room without bathroom attached)
150.00
Economy Dormitory (min 4 pax to a room without bathroom attached)
22.00 per pax
Camping Ground (self provide tent)
5.00 per pax

Terms & Conditions:

  • Check in Time: 2.00pm; Check out Time: 12.00pm

  • Hotel room inclusive of breakfast for 2 pax

  • Extra Mattress is chargeable at RM30.00 nett

  • Rates are quoted based on a per night basis and are subject to change without prior notice

  • Rates are in Ringgit Malaysia and subject to 10% Service Charge and 5% Government tax.

For Reservations, please call (+6088 233 499) or use our online enquiry form.
Whatever your requirement, we are able to tailor made to your individual request.

TRAINING CENTRE ADDRESS:
KM 12 1/2, Kampung Bambangan Membakut,89720 Beaufort, Sabah, Malaysia.